Welke studies heb je gedaan?

Eerst Sociaal pedagogisch werk op het Summa College en daarna Social work aan de Avans Hogeschool.

Wat zijn jouw drijfveren om dit werk te doen?

Ik ben begonnen met werken op een logeerhuis van Lunet. Daar komen kinderen in de leeftijd 6 tot 18 jaar met een ontwikkelingsachterstand en bijkomende problematieken. Hier heb ik veel pedagogische ervaring op mogen doen. Ik heb met ontzettend veel verschillende kinderen/jongeren gewerkt met uiteenlopende hulpvragen en ontwikkelingsniveau’s. Daarna ben ik een poos flexkracht binnen het cluster kind, jeugd en gezin geweest. In die rol werkte ik op heel veel verschillende locaties. Denk aan: het kinderdiensten centrum, logeerhuizen, woonhuizen, dagbehandeling en speciaal onderwijs (ZIO klas). Uiteindelijk ben ik bij de ZIO klas terecht gekomen, waar ik nu nog steeds met veel plezier werk. 

Wat is de impact van jouw werk op jou als persoon?

Het mogen werken met kinderen en jongeren heeft grote impact op wie ik ben als persoon. Het feit dat ik zo dichtbij mag komen geeft een bijzonder gevoel. Als je daarnaast ook nog ziet dat kinderen zich, op wat voor manier ook, ontwikkelen, maakt me dat heel trots en geeft dat ontzettend veel voldoening. Bovendien werk je ook dagelijks intensief aan je eigen ontwikkeling. Je leert kijken naar het hoe en waarom van je eigen handelen in het contact met kinderen en ouders. Dat is een mooi en leerzaam proces.

Welke eigenschappen zijn belangrijk als je werkzaam bent binnen deze sector?

Het klinkt cliché, maar geduld hebben en ECHT kijken naar een kind is het belangrijkste. We hebben het in deze maatschappij en dus ook binnen het werk vaak druk. Daarom is het zo belangrijk dat kinderen/ jongeren jouw tijd en aandacht krijgen. Als je ze dit kunt geven ontstaat er een ‘’vertrouwensrelatie’’ en dit is het fundament van je werk. Vanuit daar kan je het verschil maken bij een kind/jongere. Dit vraagt trouwens niet alleen om geduld maar vaak ook om doorzettingsvermogen. Kinderen/jongeren vertrouwen natuurlijk niet zomaar iemand. Daarvoor moet je doen wat je zegt en zeggen wat je doet. Het klinkt simpel maar dat is het niet altijd. Een vertrouwensrelatie bouw je niet zomaar op.

Ervaringsverhalen van collega's

Ervaringsverhalen

1/3

#ervaringsverhalen

1/3
ngsverhalen #ervarin #ervaringsverhalen

Wat wil jij weten?

Op ons platform heeft iedere organisatie een echten pagina. Hierop staat een link naar de vacatures én contactgegevens van de desbetreffende organisatie. Neem via deze weg contact op met een organisatie om jouw mogelijkheden te bespreken.

Veelvoorkomende studies zijn: social work, pedagogiek, orthopedagogiek, (toegepaste) psychologie en onderwijs gerelateerde opleidingen. Uiteraard zijn er nog veel meer studies die het mogelijk maken om binnen de sector te werken.

Door trainingen, beleiding en coaching groei je als professional. Of dat nu binnen jouw studieachtergrond is of juist met verdieping. Zo kun je jezelf breder ontwikkelen en eventueel doorgroeien naar andere functies.

Je hebt geen werkervaring nodig om in de sector te beginnen, wel een relevante opleiding. Voor sommige functies heb je, afhankelijk van je vooropleiding en ervaring, extra opleiding nodig, bijvoorbeeld voor een skj registratie. Zij instroom is mogelijk met passende bijscholing. Je kunt immers als starter beginnen op functies die aansluiten bij je opleiding. (Werk)ervaring is uiteraard wel erg waardevol.

Veel voorkomende functies binnen de sector zijn: jeugdbeschermer, ambulant begeleider, persoonlijk begeleider, gedragsdeskundige, jeugdzorgmedewerker en jeugdreclasseerder. Daarnaast zijn er nog vele andere functies mogelijk. Kijk voor de mogelijkheden per organisatie op de desbetreffende organisatiepagina.